Sunday, June 28, 2015



Sebelum saya menjadi agen Takaful eTiQa, saya sememangnya sudah mempunyai kesedaran tentang pentingnya mempunyai pelan perlindungan. Ketika saya baru bekerja, bapa saya sering berpesan, 

"Kamu muda-muda ni ambiklah insurans (ketika itu Takaful masih belum glemer), sekarang ni dia dah ada buat simpanan, bukan macam dulu, bayar je tapi tapi takde simpanan."

Pekerjaan pertama saya ketika itu selaku jurutera Flextronics (sekarang bangunan Flextronics di Seksyen U12 Shah Alam tu dah dirobohkan pun), saya dilindungi insurans ING. Saya kira memang mewah sangat ketika tu. Pergi klinik tak payah bayar, tunjuk kad medikal ING ke. Saya juga pernah ada ketulan di leher (simptom yang dipanggil Kimora disease) dan membuangnya melalui pembedahan kecil di KPJ SMC, walaupun doktor kata ianya tak berbahaya, tapi saya seronok sebab 'rasa dilindungi'. 

Setelah beberapa lama, baru saya sedar, perlindungan bukanlah jaminan bahawa kita akan sentiasa sihat. Pendek kata, sihat lebih baik dari sakit. Namun, jika jatuh sakit, sudah semestinya kita mahu dilindungi. Terutama jika anda merupakan 'bread and butter' bagi keluarga anda, sekiranya ditakdirkan jika kita mati atau hilang upaya, sekurang-kurangnya keluarga anda mendapat pampasan yang dapat mengurangkan beban mereka setelah anda tiada.

Disebabkan ini, syarat pertama untuk anda menyertai mana-mana pelan perlindungan kesihatan (medical card) individu adalah memohon sebelum berlakunya kecelakaan atau penyakit. Namun ini bukanlah bererti anda sudah sakit/kemalangan, anda terus tak layak memohon. Anda boleh cuba memohon namun ada beberapa kemungkinan permohonan anda ditolak atau lulus bersyarat. Lulus bersyarat bererti ada kemungkinan penyakit sedia ada tidak akan dilindungi atau anda perlu membayar premium Takaful yang tinggi. Syarat kelulusan kemungkinan berlainan antara syarikat Takaful namun panduan asasnya tetap sama.

Ramai juga yang terfikir jika dah ditimpa kecelakaan baru nak apply medical card, dan minta agen Takaful seperti saya 'adjust' untuk mereka. Saya yakin mana-mana agen Takaful (dari mana-mana syarikat Takaful) yang jujur dan amanah tidak akan melayan permintaan begini. Saya bukan nak menakut-nakutkan anda, namun, tepuk dada tanyalah hati.

Jika anda sedang mencari pelan perlindungan Takaful untuk diri sendiri atau keluarga, anda boleh kemukakan pertanyaan kepada saya:
  • 019-6129313 (Call/SMS) atau 
  • 016-3222529 (WhatsApp/SMS/Call)
Selain pelan perlindungan kesihatan, Takaful eTiqa juga turut menyediakan pelan-pelan lain seperti pelan asas dan pelaburan, pelan perlindungan dan simpanan, pelan pendidikan dan perlindungan, serta pelan haji & umrah. Semoga artikel ini bermanfaat.
Dikarang oleh naazyra Pada 7:06 PM 2 comments

2 comments:

  1. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu untuk membantu saya memperoleh pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman kepada saya telah memerlukan pinjaman untuk 3 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya untuk sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk menjalankan, sehingga satu hari setia bahawa seorang kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam tempoh 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan mengasihi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    ReplyDelete
  2. Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
    [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
    Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]
    BBM INVITE:::[D8980E0B]

    ReplyDelete